fredag 11. mai 2012

Vi er rare vi!

Det slutter aldri å forundre meg, det slår meg faktisk ganske ofte, hvor skummelt det er å spise noe som ikke er foreskrivet av legene. Ikke det at jeg mener at vi ikke skal gjøre det, men at vi svelger unna det som foreskrives på resept uten å mukke, enda vi vet at det er bivirkninger også. Vi stapper i oss syntetiske piller i alle former og farger, det være seg medisiner vi er nødt til å ta fordi vi har en sykdom, eller vitaminpiller. Det gjelder meg selv også, til en viss grad. Vi syntes ikke det er skummelt, så lenge det står et apotek-skilt over døren.

Er vi forkjølet, så vet vi at vi er på minussiden med c-vitamin, inn på butikken og kjøpe tabletter. Hva er galt med å kjøpe ett nett appelsiner, paprika, og annen mat med c-vitaminer i og la det bli dagens hovedmåltid? Urinveisinfeksjon, til og med leger anbefaler tranebær, det er bare å knaske de ivei og drikke tranebærjuice til. Voila. Det funker, jeg tåler dårlig medesinene for urinveisinfeksjoner, får eksem og kløe over hele meg. Så jeg stapper i meg tranebær så fort jeg merker at det begynner å skje noe. Så går det over av seg selv.

Da jeg fikk føflekkreft, følte jeg at det ikke var så mye jeg kunne gjøre med den. Da spredningen til lungen ble oppdaget (takket være legen min) var det plutselig annerledes. Jeg syntes tiden ble fryktelig lang før operasjon, og jeg var overbevist om at jeg ikke ville bli gammel i ventekøen. Så jeg satte igang å lese om kreft og mat. Svultser hater dette: rå kål, røbeter i alle varianter, brokkoli, gurkemeie, hvitløk, tomater, m.m. Jeg begynte å lage mye digg mat og hadde daglig salat med kål og rødbeter. Jeg har aldri likt rødbeter, men det gjør jeg nå! Jeg visste også at jeg var på minussiden, fordi jeg hadde kreft, det betydde at jeg ikke klarte spise nok av dette, men trengte en "overdose" i tillegg. Så jeg fant kosttilskuddet som inneholder dette; sauetang, rødbeter, kål og tomater. That`s it! Ikkeno annet enn akkurat dette, og det skulle tas sammen med Omega3 som jeg har tatt i mange år. AVANT GARDEN er navnet, og ikke visste jeg at mange av våre beste idrettsutøvere også bruker det. Det er i tablettform og hjelper på førsteimmunforsvarsrekka vår. Det er testet helt rent av dopingekspertene og gått igjennom alle kontroller. Det har blitt testet på Haukeland sykehus, og i det hele tatt......veldig bra, og det fant jeg ikke ut før etter at jeg hadde brukt det en stund. Det var først da jeg fikk bevist at svultsen i lungen hadde begynt å skrumpe at jeg begynte å lese rapportene på hjemmesiden til AVANT GARDEN. Takk til Endre Vik! Og takk til rødbeter og kål som har blitt mine bestevenner på salatsiden. Digg med cream fraiche, dill, valnøtter og epler i. Og mange andre varianter. Nå jeg forteller folk jeg møter om kål og rødbeter......skummelt, de er mistenksomme og vet ikke om det er så bra egentlgi. Men pillene fra legen......de er ikke skumle.

Jeg mener ikke at de ikke skal gå til legen, men i alledager, hva er så skummelt med grønnsaker da? Er det skummelt med kålstuing til kjøttkakene? Eller rødbeter på leverposteien?......Foøkens det er bare å spise litt mer av den....ikke værre enn det. Nå alt håp er ute, og all behandling er oppgitt fra sykehusene, da løper vi til det alternative, og setter vår lit til det. Hvorfor ikke ta ibruk naturens egne middler litt før? De gjør seg sammen med medisiner også, vi må jo ha mat!!!.... ikke sant?

Ingen kommentarer: